[center]موضوعنا النهاردة عن الاغتسال
كيفية الاغتسال الصحيحة
هل الاستحمام يغنى عن الوضوء
الاغتسال بنيتين
اولا كيفيه الاغتسال الصحيحة
الاغتسال من الجنابة اوالحيض له طريقتين وفى الطريقتين احنا قبل البدء فى الاغتسال بنكون منضفين المكان كويس بالماء او بالتشطيف الداخلى للمتزوجات او الخارجى للآنسات
الطريقة الاولى
انك تعممى جسمك بالماء مع الاستنشاق والمضمضة كده يبقى انتى اغتسلتى
وفى طريقة تانية
وهى الاكمل والسنة عن الرسول صلى الله عليه وسلم
وهى انك تغسلى اديكى وتتوضى وضوؤك للصلاة وممكن تغسلى رجليكى او تاجليها لاخر الاغتسال وبعد ما تتوضى تفيضى الماء على شعرك 3 مرات وتغسلى الشق الايمن وبعدين الشق الايسر ولو كنتى مغسلتيش رجليكى اغسليها 3 مرات وخلاص كده اغتسلى واخدتى اجر السنة
وفى الطريقتين مش بتتوضى للصلاة لانك كده مغتسلة من حدث اكبر والحدث الاكبر يرفع الحدث الاصغر
فى فرق بسيط بين الاغتسال من الحيض والاغتسال من الجنابة
ان فى الحيض لازم تفرقى شعرك يعنى تسيبيه والماء يوصله كله
اما فى الجنابة ف ممكن تغتسلى وانتى رابطة شعرك كحكة او ديل حصان وده من رحمة ربنا بينا خصوصا للمتزوجات حديثا لان الاغتسال بيبقى اكتر من مرة فى اليوم ف مش كل مرة هاتفك شعرها
بالمناسبة
غسل الشعر واجب ولا يصح الاغتسال بدونه ولا يصح مجرد المسح على الرأس فى الاغتسال
لو الدنيا حر باه زى اليومين دول كده والواحد كل شوية ينزل تحت الدش هل لما يخلص يتوضى ولا خلاص باه هو استحمى ف مالوش لازمة الوضوء ؟؟
لو الاستحمام ده بس علشان الجو حر يبقى لا يغنى عن الوضوء الا لو اتوضيتى وانتى تحت الدش يبقى مفيش مشكلة طبعا اما لو غسلتى جسمك بس تحت المايه من غير ما تتوضى يبقى لا يغنى عن الوضوء
انما لو استحمام من حيض او جنابة يبقى يغنى ان شاء الله لان الحدث الاكبر اللى هو الجنابة او الحيض بيرفع الحدث الاصغر اللى هو نواقض الوضوء زى ما قلنا من شوية
ودى فتوى للشيخ الشعراوى رحمه الله
س - هل الغسل يغنى عن الوضوء ؟
جـ : إذا كان الإستحمام للنظافة أى لغسل البدن والرأس فإن ذلك لا يغنى عن الوضوء .
أما إذا كان الإستحمام لإزاله الحدث الأكبر فإن الوضوء فى مثل هذه الحالة يدخل فى الإستحمام ويصح .
ثالثا يجوز الاغتسال بنيتين ؟؟
زى مثلا زوج نازل يصلى يوم الجمعه وهو جنب ف داخل يغتسل
هل يجمع ما بين نية غسل الجنابة ونية الاغتسال لانه يوم جمعه ؟
لاقيت فى الموضوع ده فتوى للشيخ ابن العثيمين حلوة اووىالشيخ ابن عثيمين رحمه الله :
ما حكـم الجمع بين غسل الجمعة وغسل الجنابة؟
أجاب :
" لا بأس بذلك ، فإذا كان الإنسان جنباً واغتسل ونوى بذلك رفع الجنابة والاغتسال للجمعة فلا حرج في هذا، كما لو أن الإنسان دخل المسجد وصلى ركعتين ينوي بهما الراتبة وتحية المسجد فلا بأس.
وهذه المسألة لا تخلو من أقسام ثلاثة :
القسم الأول : أن ينوي الجنابة فقط.
القسم الثاني : أن ينوي غسل الجنابة والجمعة.
القسم الثالث : أن ينوي غسل الجمعة فقط.
بقي قسم رابع وهو لا يمكن أن يرد وهو أن لا ينويهما وهذا غير وارد.
فإذا نوى غسل الجنابة أجزأ عن غسل الجمعة إذا كان بعد طلوع الشمس، وإذا نواهما جميعاً أجزأ ونال الأجر لهما جميعاً، وإذا نوى غسل الجمعة لم يكفه عن غسل الجنابة؛ لأن غسل الجمعة واجب عن غير حدث، وغسل الجنابة واجب عن حدث فلابد من نية ترفع هذا الحدث.
وبعض العلماء قال : يغتسل مرتين ، ولكن هذا لا وجه له " انتهى .
"مجموع فتاوى ابن عثيمين" (16/137) .
طيب ده الراجل
لو انتى باه وانتى حائض حصل بينك وبين زوجك مداعبات نتج عنها إنزال منىّ
ماتستغربيش ما ده عادى لان زوجك حرام بس يجامعك اثناء الحيض انما المداعبات مفيش فيها مشكلة
فى الحالة دى باه تغتسلى وانتى حائض غسل الجنابة
ولا تستنى لما تطهرى من الحيض ؟؟
ده جزء من فتوى لأسلام ويب
فإذا أجنبت المرأة وهي حائض لم يلزمها غسل حتى تطهر من الحيض، فتغتسل غسلاً واحداً لذلك كله. قال الشافعي رحمه الله في كتاب الأم: إذا أصابت المرأة جنابة ثم حاضت قبل أن تغتسل من الجنابة لم يكن عليها غسل الجنابة وهي حائض، لأنها إنما تغتسل فتطهر بالغسل وهي لا تطهر بالغسل من الجنابة وهي حائض، فإذا ذهب الحيض عنها أجزأها غسل واحد، وكذلك لو احتلمت وهي حائض أجزأها غسل واحد، لذلك كله ولم يكن عليها غسل، وإن كثر احتلامها حتى تطهر من الحيض فتغتسل غسلاً واحداً. ا.هـ
تابعونا